Kaksplus.fi

maanantai 8. kesäkuuta 2015

Roadtrip

Kaksi viimeistä kesälomaa on sisältänyt reissun Kreikkaan, joten tää oli hyvin erilainen veto :)  Suomen sisällä on tullut reissattua harmillisen vähän, joten oli ihanaa nähdä hieman erilaisia maisemia. Pikkusen vielä viime metreille jännitti, että päästäänkö reissuun ollenkaan. Keräilin Korkeasaaren jäljiltä muutaman päivän itteäni ja sitten alettiin miettiä, että no eipäs siellä kauheesti lopulta sitä kävelemistä oo, että lähetään ja muutetaan sitten suunnitelmaa matkan varrella jos siltä näyttää. Torstai iltana siis päätettiin, että perjantaina aamusta lähetään reissuun ja vietiin jo Nemo valmiiksi Pälkäneelle jatkamaan lomailua :P Oltiin mietitty, että käydään joko tuolla huutokaupassa tai Tuurissa. Budjetti, kun reissuun oli 0€ (tai mahdollisimman lähellä sitä :D) niin ajateltiin ettei kumpaakin voida toteuttaa. Surffailin sitten kuitenkin Booking.comin sivuja ja etsin mahdollisimman halpaa ratkaisua yöpymiseen. Varmasti tutut ja sukulaiset olisi meidät myös majoittanut matkan varrella yhdeksi yöksi, mutta reissun pointti oli #parisuhdeaikaa eli haluttiin viettää tuo aika kaksin :)

Alkuperäinen reittisuunnitelma, joka muuttui matkan varrella miljoona kertaa :D
Kaikki aina nauraa mulle, kun otan kaikki mahdolliset bonus kortit ja ale hässäkät mitä mulle tarjotaan :D Niitä on lompakossa sekä kotona kymmeniä… No kerrankin näistä oli jotain hyötyä ;) Surffasin siis kaikki mahdolliset hotellien jne. bonus korttien pistesaldot läpi, että saisiko millään halvempaa yötä missään hotellissa. Melkein jo heitin hanskat tiskiin, kunnes muistin mun Finnair Plus kortin! Otin sen joskus meidän ekan yhteisen Kreikan reissun yhteydessä, kun kerran kaupattiin. Oon katellut joskus, että mitä niillä pisteillä voisi tehdä, mutta nyt kun lentoreissuakaan ei ole tiedossa, niin oon tavallaan unohtanut sen. Kirjauduin siis Finnair Plus tilille ja bingo! ”Vaihda pisteesi Sokos Hotel palkintoseteliin” No mikä jottei! Tuon pystyi vielä näppärästi lunastamaan osittain rahalla ja osittain pisteillä, jottei tarvinnut olla täyttä pistemäärää tallessa. Meille oli kertynyt kahdesta lentoreissusta ja Stockan ostoksista hieman alle 15.000pistettä, joiden avulla hotelliyölle jäi hintaa 18,51€ eli täydellinen meidän nolla budjetin reissuun :) Normaalisti tuo yö olisi kustantanut 105€. Vielä, kun saatiin onneksi samana aamuna huone vaikka hotelli oli melkein täynnä ja Jyväskylän Sokos Hotel Alexandran kanssa pystyi sopimaan, että saadaan hotellissa tulostaa tuo palkintoseteli, niin kävi kyllä mieletön tuuri. Tolla hinnalla ei olis ees kunnon aamupalaa syönyt seuraavana aamuna!

Hassuahan reissussa oli juuri tuo. Eli siis ei kuukausia etukäteen suunnittelua :D Mä oon niin järjettömän järjestelmällinen ihminen ja aina pitää olla selkeesti tiedossa aikataulut ja hotellit ja kaikki, jotta voi lähteä minnekkään ja päässä sekoo jos pitäisi yhtäkkiä jonnekkin muka suunnata ja jättää vaan kaikki. Oikein itekkin säikähdin, että pystyin sopimaan reissun edellisenä iltana, saamaan varmistuksen hotelliin ja pakkaamaan lähtöaamuna ja olemaan reissussa ilman aikatauluja ja sen suurempia suunnitelmia. Eikä edes ahdistanut, päinvastoin :D Ehkä mä alitajuntaisesti jo ymmärsin, että tää tulee olemaan viimeinen meidän kahden keskinen extempore reissu ennen, kun pikkukaveri on kuvioissa mukana :)

No sitten siihen itse reissuun. Perjantaina siis lähdettiin ilman mitään aikataulua (lue:aivan liian myöhään) liikkeelle. Ajettiin ensin Jämsän kautta Jyväskylään lunastamaan tuo hotellihuone, josta jatkettiin matkaa Uuraisille. Tässä vaiheessa oli meidän reissun ainoa aikataulu eli siis tuo huutokaupan alku. Pikkusen meinas tulla kiire, koska otettiin vähän liian rennosti tuo lähtö. Kerettiin kuitenkin paikalle noin puoli tuntia ennen huutokaupan alkua ja morjens kuinka paljon porukkaa siellä oli! Huutokauppa oli kaikin puolin hauska kokemus ja mukavan oloisia olivat Aki, Heli sekä Markku. Kuvausryhmä oli myös paikalla eli luultavasti näytään telkkarissa jossain vaiheessa :D haha! Jotain piti muistoksi huutaa ja onneks nappas just sillä hintakatolla minkä olin itelleni asettanut ;)

Huutokauppa kesti noin kolme tuntia ja sen jälkeen lähdettiin ajelemaan takaisin Jyväskylään. Oltiin kumpikin sen verran poikki ettei jaksanut hotellia pidemmälle lähteä syömään. Onneksi hotellin ravintolan ruokalista vaikutti kivalta ja syötiinkin siis Gastropub Jalossa. Ruoka oli kyllä erittäin hyvää, en voi valittaa mistään! Kummallakin oli onnistunut annos. Alkuun oli pakko päästä ribs fanina maistamaan muutama ribsi ja pääruuaksi valitsin Fish&Chips annoksen ja Tuomas härkää. Namia oli ja oikein sopiva annos siihen kellonaikaan. Ruokailu meillä tosiaan hieman venähti.

Yöunista ei meinannut järjettömästä väsymyksestä huolimatta tulla mitään, koska huone oli todella kuuma…uskomatonta, että mulla oli kerrankin kuuma :D Ja tuli nukuttua hieman heikosti. Onneks kuitenkin oli tosiaan se kunnon aamupala tiedossa ja sai mättää oikein huolella, jotta jaksoi sitten mahdollisimman pitkälle päivään.

Aamupalan jälkeen lähdettiin taas ajelemaan ja tällä kertaa kohti Tuuria. Muutama pysähdys tehtiin taas matkalla, koska ihan yhtä soittoa ei pystynyt istumaan ja mulla oli koko ajan vessahätä :D

Tuuri olikin sitten oikein kokemus…huh! Samantien, kun päästiin autojonoon, joka jonotti parkkipaikalle niin puhuttiin, että jumankauta me ollaan urpoja. Mennä nyt tollaseen paikkaan lauantaina ja vielä, kun siellä oli joku pilipali autotapahtuma, kun lomalla oltais voitu valikoida esim. joku tiistai, jolloin tungos olis varmasti ollut vähäisempää :D Jep jep…yhtä fiksuja ollaan kumpikin, kun ei käyny edes mielessä. Eli siis jonossa parkkiin, joka osoittautui olemaan aivan toisella puolella tota valtavaa hallia. Sitten kävely koko talon/linnan/hallin ympäri, jotta päästään sisälle. Meinas jo alkaa vatsaa pistämään tässä vaiheessa :/ Sitten itse kauppaan, jossa aivan mieletön tungos ja mihinkäänpäin ei päässyt liikkumaan omaa tahtia…huoh! Ei oo tungokset meitä varten. Jäi kyllä sellanen olo, että ei enää koskaan ikinä kiitos tuonne! :D Olihan siellä vaikka mitä, mutta hinnat nyt ei ollu kamalan paljon halvempia kuin muuallakaan. Toki jotain tarjousjuttuja, mutta meidän nollabudjetin reissuun ei kuulunut mitään kamalaa shoppausmeininkiä edes alunperin. Tuomas sai uudet kalavehkeet, tuleva pikku Palonen kylpyankkoja ja tää mamma osti muffinssivuokia sekä pesuaineita, great succes! :D Kannatti noitten takia ajaa Etelä-Pohjanmaalle asti :P No kokemusta ja yhdessäoloahan siinä haettiin.

Kun oltiin jonotettu ikuisuus kassalle, niin nälkä oli jo kova. Katottiin noita Tuurin ravintoloiden jonoja ja todettiin, että ei oo meitä varten ja kumpaakin jo ahdisti, joten mahdollisimman nopea poistuminen alueelta oli se paras vaihtoehto. Kattelin karttaa ja tulin siihen tulokseen, että kyllähän Ähtärin keskustassa on jotain oltava…. luulossa on hyvä elää :D Yks random pizzeria sekä grilli… Nooo kylmälaukusta banaania naamariin ja kokeillaan seuraavaa isompaa paikkaa. Vaihtoehdot oli myös Keuruulla aikalailla samaa rataa, joten pysähdyttiin kahville Karansalmelle ja siitä jatkettiin matkaa Jämsään…. siellä on pakko oli joku hyvä rafla? jep jep…hetki ajeltiin ja vaihtoehdot oli edelleen samaa luokkaa ainakin ensi silmäyksellä, joten Kotipizzan kyltti aiheutti sisäisen ”Halleluja” huudahduksen ja eikun sinne! Lempparipizzaa ja vielä nopeeta palvelua, niin tuli kyllä siinä nälässä enemmän, kun tarpeeseen :)

Syömisen jälkeen ajettiin Padasjoen kautta Evolle hetkeksi hengailemaan luonnon rauhaan ja sieltä illalla sitten Lammille saunan lämmitykseen. Jopa minä kävin eilen saunassa :P Piti ihan tolta mieheltä kysyä, että muistaako edellistä kertaa, mutta siitä taitaa olla ihan ”hetki”. Saunaseuraksi Tuomas sai Antin, koska meikäläinenhän peseytymisen jälkeen nukahti sohvalle onnellisesti ja tuli nukuttua kunnon 12tunnin maraton unet. Ne tuli kyllä enemmän kun tarpeeseen!

Tää päivä onkin mennyt siis osittain nukkuessa, grillaillessa sateessa (aina on hyvä sää grillata vai miten se meni?) ja lämmitellen sisällä koneen ääressä. Tuota miestä ei oo näkynyt, kun pihvien tuoksun houkutellessa sen esille tuolta autorempan keskeltä :D Saadaan ehkä joskus tuo hääauto ajoon tätä rataa ;) Vielä huominen aikaa lepäillä täällä maalla ja sen jälkeen taas kotiin. Seuraava neuvola häämöttää vielä loman aikana ja muuten ei ole suunnitelmia eli luultavasti ikkunoiden pesua ja pikku Palosen nurkkauksen viimeistelyä tiedossa vielä :) Onneksi on kesäloma, koska näin illasta/yöstä tuo mies viihtyy vieläkin tuolla autotallissa ja meikäläinen sai kauheen leipomishimon…ollaan me fiksu pariskunta :D