Kaksplus.fi

tiistai 22. syyskuuta 2015

DIY time: pikainen tyynynpäällinen

Nyt kun mun nukkuminen on ollut vaikeeta jo pidemmän aikaa, niin erinäiset tyynyt muodostaa suuren osan siitä kuinka hyvin saan asennon ja se uni tulee. No oon ollut aina koristetyyny fanaatikko eli se, että meidän talossa on tyynyjä enemmän kuin laki sallii, ei oo uutta :D Haaveilin siis jo aikoja sitten tuollaisesta ”pötkylä” tyynystä tai vastaavasti jostakin raskaus-/imetystyynystä, kun olin lukenut, että jotkut saivat siitä apua nukkumiseen. Mites noiden hinnat? Jaiks! Mietin pitkään, että olisko meillä jossain varastossa vanhoja vieraspeittoja tai tyynyjä tai jotain mistä saisin itse kyhättyä moisen, koska monta kymppiä (tai satkua) pötkylästä, jonka avusta en ollut varma? Ei kiitos! Tässä kohtaa bongasin Lidlin mainoksen ja Mamahan mulle kiikutti tuollaisen Lidlin edullisen version aiheesta :) Ja voin sanoa, että hyvin on toiminut! :) Tajusin vasta myöhemmin, että hitto mullahan on vaan toi yks tyynyliina siihen, että mitäs sitten, kun se on pesussa! No ei kun ompelukone laulamaan ;)

Lila Lidlin valmispäällinen.

Mulla oli siis tuollaista Ikean halpis kangasta, joka on pehmeetä ja sopi hommaan mainiosti! Otin mitat (n.45x145cm) vanhasta tyynyliinasta ja ompelemaan. Eli siis ensin, kun kangas oli mitattuna, niin ompelin taitoksen toiseen lyhyeen reunaan, jotta siitä tulee siisti. Tein melko leveän taitoksen, koska halusin, että napit on taitoksessa.


Sen jälkeen vaan oikeat puolet vastakkain ja yksi pitkä sivuhan oli jo kiinni, koska kangas on leikattu taitoksesta ja se äsken ommeltu pieni sivu jää auki. Ompelin siis loput kiinni ensin suoralla ompeleella ja sitten siksakilla. Ihan välikommenttina tähän, niin oon kyllä alkanut haaveilemaan saumurista…aavistuksen helpottais hommia :P 


Sitten vaan tyynyliina ympäri ja melkein valmista! Ite valkkasin mun nappipurkista, johon kerään kaikki varanapit, tähän parhaiten sopivat napit. Samanvärisiä ei löytynyt, mutta noi mätsäis oikein hyvin. Kurkin siis mallia tosta valmiista tyynyliinasta ja se oli siis myös napeilla kiinni.


No arvatkaa oonko mä sitten kouluaikojen jälkeen ommellut napinläpiä? NOT! Onneks tajusin, että mulla on koneen ohjekirja ja aloin selaamaan. Juu kyllä siellä ohjeet oli, mutta ymmärsinkö mitään? :D jep jep…Yleensä mulla ei oo tapana varsinkaan tälläsissä jutuissa luovuttaa (varsinkaan nyt, kun on aina parempi mitä enemmän saa aikaa kulumaan!), mutta oli pakko. Nyt, kun ei pysty älyttömiä aikoja istumaan paikoillaan, niin ei napannut yhtään alkaa tekemään kymmeniä testi napinläpiä ja sitten toivoa, että tuohon itse työhön onnistuu sellainen hyvä. Tässä siis haastetta ja, kun olo on parempi, niin voin vannoa, että opettelen ton ja teen sata napinläpeä, niin ettei se taito enää koskaan unohdu :P




Mitä mä sitten tein? No laitoin painonapit tietysti ;) Ne sopi tohon myös vallan mainiosti ja toi toinen pää tyynystä on kuitenkin aina jalkopäässä, niin eipä sillä niin suurta merkitystä ole. Sopii ihan yhtä hyvin :)




Noin ja tyynyliina on valmis! Jos poistan ton napinläpi kokeilun, niin aikaa meni ehkä max.30minuuttia eli nopeesti tuli! Ja vaikka kangas ei oo kummonen niin sopii noihin muihin tyynyihin hyvin päivällä tuossa sängyn päällä eli oon tyytyväinen lopputulokseen kyllä :) Nyt ei tartte panikoida jos pesee päällisen, että onko illaksi laittaa kuivaa vai ei. Tää oli myöskin niin näppärä ja nopee tapa tehdä tuo päällinen, että täytyy aavistuksen jalostaa sitä noihin ”normi” mallisiin tyynyihin. Viimeksi kun niihinkin taistelin vetoketjun, niin tuo nappisysteemi vois toimia myös koristetyynyissä hyvin :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti