Kaksplus.fi

lauantai 13. helmikuuta 2016

Mammalandian yhteistyöpostaus: Lapsen ystävät

Helmikuun yhteistyöpostaus on näin ystävänpäivän alla tietysti lapsen ystävät. Mietin pitkään, että kirjoitanko aiheesta ollenkaan, koska Daniel on sen 3,5kk ja ollaan oltu lähestulkoon neljän seinän sisällä/omilla lenkkipoluilla. Miten mä siis lähestyn aihetta? Mun mielestä olis hassua tähän nyt listata serkut ja kaikki Danielin elämässä olevat aikuiset; vanhemmat, mummit, kummit ja muut ”sedät ja tädit” :D Kokeillaan siis jotain aiheesta ja sen vierestä saada aikaiseksi.


Danielin ensimmäinen ystävänpäivä kortti serkulta <3

Mitä ystävyys sitten ylipäätään on? Itse oon ainakin huomannut, että ystävät on elämässä suuri voimavara. Itselläni on muutama maailman rakkain ystävä, joille voin jakaa aivan kaiken. On uskomattoman hienoa, että on ihmisiä, joille voi puhua kaikesta ilman minkäänlaista arvostelua ja pelkoa vastaanotosta. Vaikka olisi tapahtunut mitä, niin tietää, että on ihminen/ihmisiä joille voi asiasta kertoa ja vaikeista ajoista selvitään yhdessä. Ystävät jakaa niin ilot, kuin surut ja parhaimmassa tapauksessa ystävyys kantaa läpi elämän! Tällöin tietysti kummankin pitää nähdä vaivaa ystävyyden eteen ja olla yhdenvertaisia. Ystävyys on yksi hienoimpia asioita, jota elämässä on :) Itse en olisi selvinnyt vastoinkäymisistä, joita on tullut vastaan, jos mun elämässä ei olisi ollut näinkin ihania ystäviä. En myöskään olisi päässyt kokemaan niin paljon ihania asioita, enkä pitämään puoliksikaan niin kivaa, kuin nyt olen päässyt. Mikä onkaan parempaa, kun reissu ystävän kanssa tai koti-ilta juoruten ja hyvän ruuan merkeissä? Ystävyys voi toki merkitä paljon muutakin, mutta mulle päällimmäiset asiat on nuo ihanat kokemukset sekä se mieletön tuki, jota ystäviltä saa.


kuva: Pinterest

No mites tuo liittyy lapseen? :D No ei liitykään, tavallaan. Ehkä tuolla halusin tuoda esille kuinka tärkeetä ystävyys on mulle ja kuinka haluan opettaa Danielille ystävyyden tärkeyden. Siinä kohtaa, kun Daniel alkaa ystävystymään muiden lasten kanssa tarhassa tai koulussa, niin toivon, että hän saa elinikäisiä ystäviä. Mikä onkaan hienompaa, kun joskus vanhempana muistella, että samassa koulussa oltiin jo :) Toki ei se ystävyys katso pituutta! Mun parhaat ja rakkaimmat ystävät on tulleet mun elämään vasta aikuisiällä ja ystävyys on silti lujempi, kuin osasin kuvitella, että on mahdollista.

Miten mä opetan Danielin olemaan hyvä ystävä? Ensinnäkin haluan, että Daniel ymmärtää jo pienestä lähtien kuinka toisia ihmisiä arvostetaan ja kunnioitetaan. Miten ollaan ystävällisiä ja kuunnellaan. Se on se perusta ystävyydelle. Pikkuhiljaa huomaa, kun yhdessä on kivaa, että voi jakaa asioita. Sitten kasvaa luottamus toiseen ihmiseen ja yhtäkkiä huomaa, kuinka ystävästä tulee tärkeä osa elämää ja leikeistä sekä yhdessäolosta vieläkin hauskempaa!  Haluan myös opettaa, että ystävien tulee olla tasavertaisia. Jos pidät itseäsi parempana tai huonompana ihmisenä, kuin ystäväsi niin ei siitä mitään tuu! Ystävät myös täydentävät toisiaan ja ehkä juuri se erilaisuus tekee ystävyydestä niin lujan. Kuitenkin samalla siinä kohtaa, kun ajatusmaailmat on samanlaisia, niin ystävyys kestää varmasti. 




Elämässä on monenlaisia ihmissuhteita, mutta melkein uskallan väittää, että suhde omiin vanhempiin sekä ystävyyssuhteet on niitä tärkeimpiä. Toki aina on tietysti vielä se parisuhde ja tottakai se on myös tärkeä asia! Kuitenkin nuo kaksi menee mulla muiden edelle. Itse koen, että mulla on aina ollut hyvä ja todella avoin suhde omaan äitiin ja näin aikuisena näen äidin myös hyvänä ystävänä samalla, kuin äitinä. Se on asia, jonka toivon, että pystyn pitämään myös omien lapsien kanssa; hyvän suhteen läpi elämän. Sitten on ne ystävät. Mikään ei korvaa ihania ystäviä! Vaikka olisi maailman paras puoliso, niin aina niitä ystäviä kaipaa. Se on niin eri juttu ;) Toisaalta taas koen myös olevani Tuomaksen ystävä ja kyllähän se totta on, että hyvä parisuhde perustuu hyvälle ystävyydelle. Eli taas kerran ystävyys vie voiton kaikessa :)




Kiteytettynä siis: Ystävyys on yksi maailman tärkeimmistä asioista ja olen kiitollinen, että mulla on upeita ystäviä. Toivon myös, että osaan opettaa Danielille ystävyyden tärkeyden ja hän saa ihania ystäviä elämäänsä :) Oikein ihanaa ystävänpäivää näin etukäteen kaikille <3


Kuva: Pinterest

2 kommenttia: