Kaksplus.fi

tiistai 22. maaliskuuta 2016

Mammalandian yhteistyöpostaus: Perheen arvot

Se olis taas yhteistyöpostauksen aika! Muiden bloggaajien mietteitä aiheesta pääset lukemaan täältä. Mä en tiedä miksi tääkin aihe jotenkin tuntuu haastavalta lähestyä. Ehkä osittain siksi, että eipä me olla tällaisia asioita käyty läpi oman perheen kesken. Ainakin tähän asti ollaan oltu hyvin samoilla linjoilla kaikesta ja mitkä asiat on meille tärkeitä, joten ne on muodostuneet arkeen lähes itsestään. Meillä on ne ihan perus arvot, joilla pystytään takaamaan Danielille hyvä alku elämään; riittävä uni, ravinteikas ruoka, puhtaat vaatteet, ylipäätään puhtaus sekä läheisyys ja rakkaus.


Muutamaa asiaa avaan silti hieman :) Kun aloin pohtimaan aihetta, niin ensimmäinen asia, joka mieleen tuli oli rytmit. Päivän tietyt rytmit ja säännöllisyys. Varsinkin pienelle ne luovat turvallista oloa ja jatkuvuutta. Mä oon kieltämättä aikamoisen tiukkis noiden rytmien kanssa :D Aina alkaa ahdistaa, jos ollaan jossain reissussa ja jos reissu venyy ja ruoka-ajat ei pidä tai iltapesut ja muut iltapuuhat jäävät välistä tai tehdään ”liian myöhään”. Pitäisi varmaan ottaa hieman rennompi ote asiaan, mutta mun mielestä se säännöllisyys vaan on tärkeetä. Varsinkin, kun vielä opetellaan asioita. Aamu- ja iltapuuhat mulle on ne tärkeimmät hoitaa ”oikeina aikoina”, päivät taas ovat toki erilaisia riippuen mitä puuhastelua ollaan keksitty.


Saatiin Pälkäneen mummilta ihana uusi vk-puku <3

Sitten se perus. Tai no ainakin mun mielestä perus ja itsestäänselvyys jokaisessa perheessä: lapsille riittävän unen ja ruuan tarjoaminen sekä yleisesti puhtaus. Vanhempien tehtävä on turvata lapselle riittävä uni. Meillä se on välillä työn ja tuskan takana :D Mutta silti se on mun tehtävä varmistua, että tuo pieni ukkeli saa nukuttua tarpeeksi. Tarkoittaako se sitten tuntien kävelemistä ja tuutulaulujen laulua ja keinuttelua tai vaunulenkkeilyä aamusta iltaan. Tähän samaan kuuluu tietysti puhtaus. Vanhempien tehtävä on huolehtia puhtaudesta; niin lapsen ympäristön, kuin hänen omasta. Meillä on ”isommat pesut” aamuin illoin sekä kylpyhetki kaksi kertaa viikossa. Muuten päivän mittaan putsaillaan ja pestään tarpeen mukaan.


Koitappas tässä pukea ulkovaatteita, kun ei herra pysy enää selällään hetkeäkään :D

Sitten ruoka. Ravinteikas ja monipuolinen ruoka on se kaiken a ja o. Tähän asti sekä myös jatkossa tulen tekemään kaikki Danielin ruuat itse. Ruoka on monipuolista ja kaikki tuoreesta tehty. Tuo pikkumies syö siis varmasti paremmin, kuin me aikuiset :D No niinhän se menee! Mulle on jotenkin alusta lähtien ollut selkeetä, että tuun tekemään kaikki Danielin ruuat itse. Tällä en nyt missään nimessä tarkoita, että valmiin piltin ostaminen olisi jotenkin väärin. Ei ole. Mä vaan itse haluan toimia näin :) Mun mielestä on niin helppoa ja edullista tehdä itse! Aina isompi satsi kerralla pakkaseen ja sieltä nappaa edellisenä iltana jääkaappiin seuraavan päivän ruuat. Tuomas tossa hetki sitten sanokin, että on se kumma, kun on pakastin täynnä jätkän sapuskaa :D Vähän ”kauhistuttaa”, että miten selvitään se meidän Kreikan reissu. Pitäiskö mun sitä ajatellen opettaa Dee syömään jo etukäteen purkkiruokaa? Ja kuinka aikasin? Vaikeeta, vaikeeta. No onneks on aikaa ja vähän lähempänä voi sitten miettiä tarkemmin, että mikä tulee olemaan reissun ruokavalio :) Mikään ruokanatsi en tässä asiassa ole, mutta en itsekään suostu syömään eineksia niin miksi mä niitä syöttäisin lapselleni?



Perusjuttujen lisäksi tulee mieleen muutamia tärkeitä asioita, jotka tulevat kuvioihin ehkä hieman myöhemmin, kun Daniel on kasvanut. No ensimmäistä asiaa on aloitettu jo eli siis oman perheen traditioiden luominen. Oon aina vihannut tälläsiä :D Kunnes Daniel syntyi. Eli siis ne omat tavat viettää pyhiä ja synttäreitä jne. Toinen asia taas tulee taas pikkuhiljaa iän myötä eli siis taitojen opettaminen/kotitöihin mukaan ottaminen jne. Mun mielestä on tärkeää, että lapsi otetaan mukaan ihan arkisiin askareisiin, jotta taidot kehittyvät ja opitaan jo pienestä lähtien, että hommia tehdään yhdessä ja jokainen osallistuu kodin ylläpitoon iän ja osaamisen mukaan. 




Viimeinen mieleen tullut juttu on rajojen asettaminen. Jostain oon joskus (useassakin yhteydessä) kuullut sanonnan ”Rajat on rakkautta” ja oon täysin samaa mieltä asiasta. Mulla on ollut tietyt rajat jo pienestä lähtien ja en oo niitä koskaan kokenut huonoksi, päinvastoin. Okei jos ei huomioida teiniangsti vaiheen kiukuttelua :D Yleisesti ajateltuna koen olevani onnellisessa asemassa, koska mulla on ollut ne tietyt rajat eikä oo tarvinnut miettiä, että hillunko aivan liian nuorena viinapullo kädessä kaupungilla vai oonko rakastavassa ja turvallisessa kodissa ja vietän aikani perheen kesken. Toivon, että onnistun omien lapsien kanssa tässä asiassa yhtä hyvin :)


Omien varpaiden syöminen on tän hetken hittijuttu :D

Tällaisia mietteitä mulle aiheen tiimoilta! Lopulta, kun aloin tekstiä kirjoittamaan, niin tästä meinasi tulla ihan loputon tarina ja listalle meinasi tulla ihan liian monta asiaa, jotka on pakko saada kertoa :D Ihan yleisiä ja perusjuttuja kuitenkin meidän perheen arvot ja niillä pääsee mun mielestä pitkälle ja tärkein on kuitenkin luoda lapselle turvallinen ja rakastava ympäristö. Kaikki muu tulee sitten itsestään ajan kanssa :)

Ihana Jenni-täti teki meille upeen huivin <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti