Kaksplus.fi

keskiviikko 1. maaliskuuta 2017

Äitiysavustus - kumpaan päädyin?

Kumpaan mä sitten lopulta päädyin? No minähän päädyin ottamaan äitiysavustuksen rahana :) Päätös oli vaikea, mutta lopulta päätin ajatella asian järjellä. Oon aina ollut sitä mieltä, että äitiyspakkaus on ihan huippu juttu! Ja onhan se. Varsinkin ensimmäisen lapsen kohdalla. Olin aina myös ajatellut, että otan äitiyspakkauksen tietysti kummankin lapsen kohdalla, mutta miten kävikään? Niin ne ajatukset muuttuu :) En siis kokenut pakkausta tarpeellisena tällä kertaa, varsinkaan, kun sen sisältö ei miellyttänyt mun silmää. Ja toisena syynä, että en olisi joka tapauksessa saanut tuota lapsen oikean syntymävuoden pakkausta. Olihan se hurjan jännittävä hetki hakea pakkaus postista ja avata se porukalla, mutta varmasti yhtä ihania hetkiä saadaan, kun laitetaan vauvan huone ja vaatteet ja muut tavarat paikoilleen.



Mun mielestä tuolla 140euron äitiysavustuksella saa vaikka mitä! Se riippuu ihan täysin kuinka sen haluaa käyttää. Tuolla rahalla saa tyhjennettyä kirpputorilta pöydän jos toisenkin aivan loistavassa kunnossa olevia vauvan vaatteita ja tarvikkeita. Mä käyn nyt läpi, että mitä meillä on jo olemassa ja mitä meinaan hankkia :) 

Aloitetaan ulkovaatteista. Ainoa mikä mua harmittaa on tuo Finlaysonin makuupussi. Mutta. Oon tuohonkin 2015 versioon törmännyt muutamaan otteeseen Finlaysonilla ihan myynnissä. Saatan olla hyvin väärässä, mutta hinta taisi olla siinä 20euron paikkeilla? Etsin siis sitten käsiini vuoden 2017 makuupussin, kun sellainen on julkaistu :) Ne on itseasiassa ainoat asiat, jotka haluan pakkauksista säästää lapsille muutenkin. Sitten ulkopuvut. Mä en vaan mitenkään lämmennyt noille ruskeille 2016 pakkauksen puvuille. Mun mielestä Danielin mintunvihreä toppapuku ja harmaa vanupuku on paaaaaaljon kauniimpia. Ne samat siis menee vauvalle aivan loistavasti! Daniel kotiutui sairaalasta ihanassa nallepuvussa ja niin myös sisko. Näitäkin pukuja on lähes uudenveroisena kaapissa kahdessa koossa. Eiköhän me siis selvitä toppaosastolla aivan vallan hyvin :)

Kuva: kela.fi


Sitten hyppään vaatteiden yli ja siirryn muihin tarvikkeisiin. Aloitetaan vaikka petivaatteista. Danielin jäljiltä on ihania ja neutraaleja pinnasänkyyn sopivia petivaatteita. Samoin pinnasängyn peitto jne. Aluksi toki tulee käyttöön mun Danielin odotusaikana tekemä unipesä ja peittoa edes tuskin tarvitaan, mutta onpahan olemassa. Pyyhkeitä meillä on jo monenlaisia ja yksi asia, jonka meinaan rahalla hommata on LuinSpan vauvan viittapyyhe. Danielin ponchopyyhe on ollut niin ihana, että mieluusti ”tuhlaan” tuohon vauvan pyyhkeeseen :) 


Kuva: LuinSpa

Tässä pakkauksessahan tulisi myös unilelu ja haluaisin pikkulikalle samanlaisen Pentikin pupun, kun Daniel sai mun kummitädiltä :) Tällainen siis vaaleanpunaisena haaveissa! Hygieniatarvikkeista meillä on nuo ylipäätään käytössä olleet/olevat vieläkin hyvässä kunnossa. Kuumemittari ostettiin uudenlainen itse ja menee koko perheelle. Veden lämpömittari löytyy, kynsisaksia kahdet kappaleet ja harja. Muita ei oikein edes ole käytetty tai ne on korvattu jollain muulla. Ruokalappuja hamstraan aina Ikeassa käydessäni 2kpl/4,99e ja vaihdan niitä uusiin aina tarpeen mukaan. 

Kuva: kela.fi

Kuva: Pentik.com

Sitten ne vaatteet. Kaksi kolmasosaa Danielin ensimmäisen vuoden vaatteista menee myös tulevalle pienelle. Toki haluan lisäksi tyttömäisiä vaatteita, vaikka en haluakaan pukea lastani päästä varpaisiin pinkkiin. Äitiyspakkauksen vaatteista ei käytetty juurikaan mitään Danielin kohdalla eli ne ovat vielä huippukunnossa. Se tuleeko ne nytkään käyttöön on asia erikseen. Mutta hurjasti on kauniita vaaleita ihan pikkuvauvan vaatteita. Haluan päästä niitä samoja vielä käyttämään ja tuntuisi tuhlaukselta ostaa uusia lähes samanlaisia ja maksaa niistä. 

Kuva: kela.fi

Kuva: Kappahl.com

Muutamia ihania juttuja ollaankin jo saatu tytölle. Isomummi oli hommannut aivan ylisöpöt neuleasusteet ja ihana Jenni aivan huikean pilottitakin <3 Tähän takkiin on ihana yhdistää kesällä vaikka kukkamekko, juuri sellaista kontrastia mitä tykkään omassakin pukeutumisessa hakea :) Bongasinkin kivoja juttuja näiden kaveriksi Kappahlin Newbie mallistosta (yllä) ja näihin meinaan käyttää osan äitiysavustuksesta. Toivottavasti siinä kohtaa, kun pääsen kaupoille, niin näitä löytyisi alesta :P 




Eli siis lähes kaikki löytyy jo valmiina ja tuon 140euroa meinaan käyttää makuupussiin ja pyyhkeeseen sekä ostaa harkitusti muutamia tyttömäisiä vaatteita. Mun mielestä tää oli hyvä päätös! Tuleepahan ainakin hankittua omasta mielestä kivoja juttuja eikä seisottaa kaapissa laatikollista vaatteita, jotka eivät miellytä. Tässä siis tarina mun päätöksen takana. Siinä kohtaa, kun tuo raha kilahtaa tilille ja olen sen saattanut uusille omistajille, niin esittelen vielä löytöni teille :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti